Egyetemek a határ menti együttműködésben |
Projektleírás | Prezentációk | Bibliográfia | Felsőoktatási intézmények | A projekt osztrák honlapja |
A Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézetében fut egy 2005. június 1-től 2006. szeptember 30-ig tartó, „Egyetemek a határmenti együttműködésben” című Interreg IIIA projektje. Intézetünk osztrák partnere ebben a projektben a Klagenfurti Egyetem Interdiszciplináris Kutatási és Továbbképzési Fakultásának a Felsőoktatáskutatási, valamint a Város, Régió és Területi Fejlesztés osztálya (Abteilung "Hochschulforschung - Higher Education Research" und Abteilung "Stadt, Region und räumliche Entwicklung" der Fakultät für Interdisziplinäre Forschung und Fortbildung der Universität Klagenfurt (Standort Wien)). Az MTA RKK NYUTI projektje az osztrák „Egyetemek és a regionális fejlődés. Az egyetemek profilképzése és a tudástranszfer szerepe a regionális fejlesztésben” című Interreg IIIA projekt kapcsolt projektje. Az osztrák oldali projekt 2005 januárjától 2006 márciusáig tat.
A magyar oldali projekt vezetője:
Dr. Rechnitzer
János, egyetemi tanár, intézetigazgató (MTA RKK NYUTI).
Az osztrák oldali projekt vezetője: Ao.
Univ.Prof. Mag. Dr. Ada Pellert
![]() |
AT-HU-05/01/018 Ausztria - Magyarország Interreg IIIA Program 2000-2006. |
Magyarország Európai Uniós tagságával viszonylag gyorsan megváltozik a felsőoktatási képzések iránti kereslet. A magyar hallgatóknak lehetősége nyílik arra, hogy más európai felsőoktatási intézményekben folytassák tanulmányaikat. Megnő tehát az érdeklődés az osztrák, azon belül a határrégióban lévő intézmények iránt.
Tapasztalható, hogy a regionális fejlődésben egyre nagyobb szereppel bírnak a felsőoktatási intézmények. Ezek a szervezetek nemcsak az ott tanuló hallgatói tömegek miatt hatnak a fejlődésre, hanem a szellemi kapacitások koncentrációja révén is. Egy-egy központban ennek következtében új gazdasági és fogyasztási bázisok mellett, jelentős tudásbázisok is koncentrálódnak, amik meghatározhatják a települések, de az egész nagyrégió jövőbeli helyzetét is.
A projekt célja a határrégióban (Bécs, Alsó-Ausztria, Burgenland, Győr-Moson-Sopron, Vas, Zala megye) a tudáshordozóknak tudományos igénnyel való felmérése, összehasonlítása, majd mindezek alapján a lehetséges szakmai kapcsolatok, azok szervezeti és működési kereteinek meghatározása. A határrégióban magyar oldalon (Széchenyi István Egyetem, Győr; Nyugat-magyarországi Egyetem, Sopron; Berzsenyi Dániel Főiskola, Szombathely, Budapesti Gazdasági Főiskola Pénzügyi és Számviteli Főiskolai Kar, Zalaegerszegi Intézet, Veszprémi Egyetem Georgikon Kar, Keszthely, Veszprémi Egyetem Nagykanizsai Kihelyezett Képzési Hely) közel 35 ezer hallgató és 1200 oktató található. Az osztrák oldali kutatást és felméréseket projektpartnerünk, az Institut für Interdisziplinäre Forschung und Fortbildung végzi.
Az elemzések elsőként dolgozzák fel a határrégió felsőoktatási és tudományos kapacitását és azok lehetséges együttműködését. Ennek értékelése új lehetőséget nyújt a kapcsolatok szélesítésére, azok tartalmának bővítésére. A határrégióban a tudásbázisok átgondolt összekapcsolásával, azok kohéziójának megjelenítésével és szervezésével új fejlesztési erőforrásokat nyerhetünk, amely alapját jelentheti egy közép-európai tudásrégió kialakulásának.
A kutatás eredményei hasznosításra kerülnek a határrégióra kidolgozott különféle fejlesztési tervekben (Jordes+, Centropa), azok egyetemi szintű együttműködéseit alapozzák meg, ezekhez konkrét programozási kereteket nyújtanak. Az intézmények fejlesztési terveiben megjelennek a kutatás eredményei, aminek következtében nő az intézmények regionális szintű együttműködése, illetve bővülnek a határ menti kapcsolatok lehetőségei, annak terei. Az információs bázis alapján a felsőoktatás célcsoportjai (potenciális hallgatók, jelenlegi hallgatók, posztgraduális képzésben részt venni szándékozók) alaposabban megismerhetik a határ túlsó oldalán lévő intézmények kínálatait, azok nyújtotta képzéseket. A kutatás népszerűsítésével (újságcikkek, média közlemények, szakmai szervezetekhez eljuttatott kutatási jelentés) nőhet a hallgatói átjárás, bővülhetnek a bolognai folyamat megvalósításának színterei.
A kutatási projekt tapasztalatai felhasználhatók a határrégió tudományos és oktatási kapcsolatainak építésében, így információt szolgáltathatnak a kutatási kapacitások jobb megismeréséhez, lehetőséget teremtenek az oktatói csere, intézményi akcióterek bővítéséhez.
Universitäten in der grenzüberschreitenden Zusammenarbeit
|
Universitäten und Regionalentwicklung in der österreichisch-ungarischen Grenzregion
|
Universitäten
in der grenzüberschreitenden Zusammenarbeit Dr. Rechnitzer János |
Időpont:
2006. január 17. 11.00-17.00
Helyszín:
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja
Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
9022 Győr, Liszt Ferenc u. 10.
Program letöltése: itt.
Apáczai Csere János Tanítóképző Főiskolai Kar (ATFK), Győr
Benedek Elek Pedagógiai Főiskolai Kar (BPFK), Sopron
Erdőmérnöki Kar (EMK), Sopron
Faipari Mérnöki Kar (FMK), Sopron
Geoinformatikai Főiskolai Kar (GEO), Székesfehérvár
Közgazdaságtudományi Kar (KTK), Sopron
Mezőgazdasági- és Élelmiszertudományi Kar (MÉK), Mosonmagyaróvár
© 2005. MTA RKK NYUTI