Magyar Tudományos Akadémia
Regionális Kutatások Központja
Alföldi Tudományos Intézete
HOMOKHÁTSÁG
2004
Szembesítés, lehetőségek, teendők
Készítették:
Dr. Glatz Ferenc
akadémikus
az MTA Társadalomtudományi Kutató Központ elnöke,
és
Dr. Csatári Bálint
Kovács András Donát
az MTA RKK Alföldi Tudományos Intézetének kutatói
Összeállította:
Dr. Csatári Bálint
A táblázatokat és az ábrákat szerkesztette:
Salánki Szilárd
informatikus
Megjelent a Bács-Kiskun Megyei Önkormányzat támogatásával.
Kecskemét
2004
Tartalom
A Homokhátság néhány jellemző adata (táblázatok, ábrák)
Szembesítés, lehetőségek, teendők
Írta: Dr. Glatz Ferenc, akadémikus, a Földhasználati és Vízgazdálkodási Nemzeti Stratégiai Bizottság elnöke
Szembesítés
A címadással jelezni kívántuk: szembesültünk a
Duna–Tisza-köz legnagyobb természeti és immáron gazdasági-társadalmi
konfliktusával. A talajvízszint – először fokozatosan, majd az 1990-es években
drasztikusan – süllyed, nem is beszélve a korábbi lecsapolások következtében
előállott szikesedésről, annak előrehaladásáról. Mindez csökkenti a terület
eltartó-képességét, évszázados termelési kultúrák mennek tönkre. A népesség
úgy érzi magára maradt: a „segíts magadon, az Isten is megsegít”-elve alapján
engedély nélküli kutakat fúrnak, szétengedik a vizet a homokon. A köz- és
szakigazgatás hallgatólagosan tudomásul veszi mindezt: a vízhiányra pazarlással
válaszolnak az emberek, az igazgatás tehetetlenségérzete pedig őszintétlenséggel
és hamis „elnézéssel” párosul.
Ezt a magatartást meg kell változtatni, mert ez rossz a természetnek
és rossz nekünk, az embereknek. Mind a gazdálkodóknak, mind a közösség sorsáért
– és a természet karbantartásáért – felelős vezetőknek. Pontos
helyzetfelmérést és határozott helyzetelemzést kell készíteni, megfogalmazni a
lehetőségeket, a teendőket és azokat a döntéshozó testületek elé terjeszteni.
Mulasztás volna ezt nem megtenni.
Az okok
Melyek az okok? Vajon nem másról, mint természettörténeti folyamatokról van szó? Éghajlatváltozás gyorsult fel, amelynek része a csapadékcsökkenés, és amely együttmozog a talajvízszint süllyedéssel? Vagy pedig „emberi tényező” (antropogén tényező) az oka a szavannásodásnak? A múlt századi vízlecsapolások, a víz lefolyásának siettetése, azután a növénytermesztési rablógazdálkodás okozza a korábbi természeti egyensúly megbomlását? Az, hogy mind nagyobb területen kitakarták a földet, felszántották az ősgyepet, majd ellenőrizetlenül emelték ki a vizet, korszerűtlenül öntöztek-öntöznek? Az Alföldet először Trianon után fedezte fel a magyar társadalom a volt peremterületek leszakadása után. Majd másodszor az 1960-as években. Mindkét felfedezés élelemtermelési és természet-átalakító akciókkal párosult. Lehet, hogy éppen ez volt a rossz irányú folyamatok megindításának oka? Természet- és társadalomkutatók vizsgálják az okokat, de az összegzés hiányzik. Az embereknek nem tudunk biztosat mondani.
Lehetőségek
Melyek a lehetőségek? A gazdálkodási és
igazgatási (politikai) lehetőségek? A gazdálkodásban a korszerű
természetgazdálkodás normáinak bevezetése hozhat-e eredményt?
Vízvisszatartás – ez az első lehetőség. A víz a 21.
században felértékelődik világszerte, az egyik legfontosabb természeti kincs lesz a
Földön. (Országos hiányosság! Ide folynak össze Magyarországra a
Kárpát-medence vizei, és mi nem hasznosítjuk azokat, hanem a jogosan félt árvizek
miatt siettetjük ki a vizet az országból. Hiányosság egyéni szinten: a csapadékot
nem tartjuk meg – mert technikailag felkészületlenek vagyunk, a kis
műtárgyak-ciszternák drágák, nincs ösztönzési program, és hiányzik a
környezetgondos egyéni magatartás. Restek és rendetlenek vagyunk?..
Tudomásul venni a természeti folyamatokat és igazodni azokhoz! A
szárazodás következményeit a gazdálkodásban érvényesíteni. Ösztönözni a
váltást a növénytermesztésben, állattartásban, ősgyep, erdő, vízgazdálkodásban
segíteni az ökoturizmus terjedését – vagyis a hátrányból előnyt formálni?
A természeti folyamatokhoz igazodó térségszintű
táj-rehabilitációt végrehajtani? A Tisza-program árvízvédelmi és
környezet-rehabilitációs programjának részeként az itt tartott vízre épülő
gazdálkodás újra kifejlesztése? A 18–19. század aktív ártéri gazdálkodásának
rehabilitációja modern körülmények között? A hal, kagyló, teknős, vadvízi
állatok, az ártéri baromfi-, juh-, birka-tenyésztés ösztönzése? Amely párosul az
új európai piacok felkutatásával és kihasználásával?
Van-e egyáltalán az államnak vagy az önkormányzatoknak mindehhez
ereje? Anyagi és szellemi ereje? Van-e az egyes egyénnek mindehhez felkészültsége és
kedve? (Mert ez is tényező!) A lehetőségeket reálisan számba kell venni.
Az állami költségvetés az Alföldön aktív legyen az
infrastruktúra-fejlesztésben (autóutak, település, iskola és internet-hálózat),
illetve az árvízvédelem terén. Ez egész Kelet-Magyarország versenyképességének
feltétele. Óriási pénzösszegek és óriási szellemi tartalékok mozgósítását
kívánja mindez, ráadásul évtizedes program keretében. Marad-e pénz és energia
mindemellett a Homokhátságra, a Dél-Alföld ivóvízgondjainak megoldására, a
Jászság és Hajdúság, Nyírség problémáira, vagy a különböző
ösztönző-rendszerek finanszírozására? Egyáltalán: milyen legyen az arány a
költségvetés-felhasználásban a közvetlen (központi) építkezések és az egyéni
ösztönzések között? És milyen eszközöket vehetünk igénybe? Ami biztos: a
közvetlen és ellenőrizhetetlen támogatási rendszer, a kijárásos politika elvtelen
gyakorlata nem folytatható. Kevés és nem hatékony...
Mi legyen az állam, az önkormányzatok és az egyén gondja? Kinek
mire van lehetősége? Vajon lehet-e folytatni a „mindent felülről várás”
évszázados politikáját? Aligha. Ahol túl nagy hatalma van a kormánynak, ott
visszafejlődnek az önkormányzatok, az emberek városi-egyéni szinten passzívak
lesznek – nagy tanulsága ez a világtörténelemnek. Magyarország európai
felzárkózásának ügye az önkormányzatok és a helyi értelmiség kezében van.
Aktívabb helyi politizálásra, a helyi érdekek pontosabb megfogalmazására, helyi
cselekvési programok kialakítására van szükség, s ezeket a programokat a
pártpolitikai érdekek fölé helyezni – ez az egyik következtetésünk az Akadémia
Nemzeti Stratégiai Programjaiból, amelyet Magyarország föld, víz, kulturális
állapotának feltárásáról és a jövő lehetőségeiről folytatunk 1996 óta. Milyen
lehetőségek vannak a Homokhátság önkormányzatainak kezében? Mennyire felkészültek
a helyi értelmiségiek, a helyi szak- és államigazgatási adminisztráció? Mennyi
elszántság van a helyi emberekben?
Cselekvési program
Kutatók, politikusok, önkormányzati vezetők
és civil szervezetek, egyének közös programja lehet csak a Homokhátság-program.
Nem biztos, hogy pontosan megállapíthatjuk a jelenkori konfliktus okait – de
összegezni kell az eddigi kutatásokat. Nem biztos, hogy pontos „recepteket” tudunk
adni a következő évtizedekre – de meg kell kísérelni reálisan szembenézni a
rövid távon sürgető teendőkkel és a hosszú távú tervekkel. Nem biztos, nem biztos
– de meg kell kísérelni...
Egy biztos: őszintén kell beszélni, nem lehet az embereket
bizonytalanságban hagyni, nem lehet a természetet karbantartás nélkül hagyni. A helyi
politika képviselői évtized óta hozzák a közvélemény elé a részkonfliktusokat
(öntözés, Duna–Tisza-csatorna, lakossági elvándorlás stb.). A központi
adminisztráció is megtette az első lépéseket (kormányhatározat a Homokhátságról,
miniszteri biztos kiküldése). Most a helyi vezetők, gazdálkodók, az országos
politika és az akadémiai kutatók együttes fórumán az összegzés megindítását
kezdeményezzük. Hogy jelezzük: a szembesítés megtörténik, amit tudunk, azt
őszintén megmondjuk, javasolni csak realitásokat fogunk, s ezzel a döntéshozók
helyzetét – s reméljük mindenekelőtt a helyi népesség tisztánlátását –
segítjük.
Indulatos írás a Duna-Tisza közi Homokhátság ügyéről
Írta: Dr. Csatári Bálint, az MTA RKK Alföldi Tudományos Intézetének igazgatója
Az 1990-es évek eleje: vízügyi szakemberek,
természetvédők, a tanyákon gazdálkodók is jelzik Kiskunság homokvidékének a
„tetején” úgy tűnik, valami nagy baj van. A hetvenes évtized elejétől
rendszeresen elmaradó, nagyrészt téli – azaz beszivárgó – csapadék hiánya miatt
tartósan csökkenni kezdett a talajvíz szintje. Van, ahol méterekkel, van, ahol
kevéssé. A régi ásott kutak szinte egytől-egyig kiszáradtak. Az akkor divatba jövő
csőkutakat is egyre mélyebbre kellett fúrni. Az időszakosan vízjárta – a gazdag
madárvilág vártáiul is szolgáló – tavak, semlyékek vize szinte eltűnt a
pótolhatatlanul szép nemzeti parki területekről. A fák koronáinak tetején évről
évre gyarapodó száraz gallyak mindenfelé jelezték: nincs elég víz. A
nagyüzemek megszűntével, a művelésük alól kikerülő, korábban „rónásított”
nagytáblákról egyre gyakrabban támadt a homokvihar. A felhagyott földeken, az
egykori hobbikertekben nő a vaddohány. Emberek tízezrei szenvednek a
szárazodástól – s a növekvő gyakoriságú aszályos évek után
és az egyre több felhagyott „parlagon” tenyésző, – s a mára szinte elhíresült
fű pollenjétől.
1993 őszén a Magyar Tudományos Akadémia Elnöksége, majd 1994-ben
a Kormány is jóváhagyja az Alföld programot, a nagyrégió főbb és legsürgetőbb
teendőinek fejlesztési dokumentumát. Ehhez kapcsolódva a Homokhátság ügyében is
hasonló történik. Dokumentumokat, határozatokat fogadnak el a különböző politikai
pártok helyi képviselőinek szép és közös összefogásával, a Bács-Kiskun
megyei önkormányzat és vezetőinek érdemi közbenjárására, akik egyébként
végig az ügy fontosságának megfelelő odaadással dolgoztak megoldáson. (Később,
1994-ben születik egy rövid halasztó határozat, hogy az egész programot „illeszteni
kell” majd a megszületendő Területfejlesztésről és -rendezésről szóló
törvényhez.) Az is megszületik. De a valódi „illesztés” elmarad. „Csak”
egy külön országgyűlési, majd kormányhatározat szól a Homokhátság
vízpótlásáról és vízvisszatartásáról. Többször, s más-más
összetételben, Tárcaközi Bizottságok is alakulnak Budapesten. Tíz év után ún.
Alföld-felzárkóztatási kormánymeghatalmazott is érkezik a tájra. De ütőképes
hivatala, pénze, hatalma neki sincs. A megyei önkormányzat és vezetése is gyakran
hiába igyekszik megtenni mindent, nem kap valódi döntési és cselekvési
lehetőséget.
Néha, amikor év vége, vagy valamilyen beszámolási időszak van,
akkor kisebb nagyobb konferenciák sorát rendezik itt-ott az érintett homokhátsági
területen a problémáról. Igazából arról, hogy mi nem történt, illetve arról,
hogy mit kellett volna tenni. Jönnek ekkor a politikusaink, s egy-két nagyra becsült
– tárcaközi – minisztériumi szakember, s két-három óra időtartamú
rendezvényen „beszélnek” a témáról.
A Homokhátság programjai több mint egy évtizede e konferenciákkal
általában elintézettnek nyilváníttatnak.
A politikusok és a „fővárosi szakemberek” kipipálják: itt
jártak ez ügyben. A helyiek meg csendben ülnek és hallgatnak. Van már, hogy annyian
sem jönnek „le” a rendezvényre, hogy érdemes legyen a „terepre” is kimenni, s
megnézni, hogy egyes gazdák 8-10 méter mélyre raknak le a föld alá kimustrált
zetorgumikat egymásra, (mint hajdan a kútgyűrűket), s onnan próbálják a még
meglévő kapillaritást használva kinyerni a minimális vizet az „életük és
kertjük” viteléhez.
A Kiskunsági Nemzeti Park is próbálja az egyik-másik évben
valóban bőségesebb csapadékot „visszatartani”. Sok szegény, egykori földjét
nemrég visszakapott gazda tiltakozik, még „rongál” is. Mert nem kezdi el senki
érdemben felvilágosítni és tanítani, hogy az Európai Unióban már régen
külön is támogatják azokat, akik a tájak ökológiai értékekeit megvédve, őrizve
gazdálkodnak. A megyei agrárkamara is programot indít. Igaz kevés tanyás gazda
válaszol nekik pozitívan, hogy hajlandó lenne részt venni az elkerülhetetlenül
szükséges gazdálkodás-váltás kísérletében: művelési módot és terméket
cserélni, szárazságtűrőbbre. Szép és hasznos kiadványok jelennek meg, de ez a
program is megtorpan. Sajnos. Hiszen azt sem tudjuk jószerivel, hogy kik, hányan és hol
élnek és a hátsági tanyákon: csak azt, hogy összesen, több, mint 100 ezren. De,
hogy gazdálkodnának-e, s mekkora területen, s hogy tudnának-e támogatással
„csepegtetőn” öntözni, meg hogy volna-e piacuk a megtermelt javaiknak, arról
semmit senki nem tudja ma sem. Egyszer kérdőíveztünk róla. Mondták a válaszadók
persze, hogy kellene több víz, de fizetni nem tudnak érte. Csak a „szétesett”
vízügyi szervezet egyik „társulási formációja” szedi be a pénzt a
földterületeik után, rendre, s évente.
De a vízpótlás-vízvisszatartás érdemi ügye, az sehogyan sem akar
előre menni. Túl sokba kerülne. „Egyáltalán megéri?” – kérdezik többen,
akik pusztán csak az anyagi szempontokra vannak tekintettel. „Nem is lesz Duna-Tisza
csatorna?! Akkor meg minek az egész?” – mondják, akik Kecskemétet európai
folyó-kikötőnek képzelték a programban. „Jön egy két esős év, s nincs itt
kérem semmi baj” – mondják azok, akik a politikusok és néhány „szolgáltató
értelmiségi szakember” jó szándékú lobbiügyét látják csak ebben az egészben.
Kutatások, koncepciók és jelentések készültek. Aztán az az okos
terv is megszületik, hogy ideiglenes tározókat kellene létesíteni a hátságon
(amelyek egy részének helyén még ezer tavacska volt vagy 200 éve), s amelyekből
természetes módon pótlódhatna a talajvíz egy része. Sőt, ha rendbe hoznák az
egykoron a nagyüzemesítéssel eltüntetett, beszántott zsilipeket, csatornákat,
átereszeket, amelyek hajdan volt kiváló magyar vízmérnöki tervi teljesítmények
révén e térségben is okosan szabályozták, kormányozták a vizet, akkor már sokkal
közelebb lennénk a megoldáshoz. Vagy, ha netán „visszatartatnánk” a
hátságon a tanyavilágból 50 év alatt mesterségesen kialakított zárt települések
hatalmasra nőtt ivóvízszükséglete számára mélyebbről kitermelt, majd fogyasztás
után megtisztított rétegvizet. Az egykoron tanyás, ritkán lakott vidéki
térség lakói ma már magas színvonalon urbanizált városokban és hasonlóan magas,
modern vízfogyasztási igényű falvakban élnek. Fogyasztásuk megsokszorozódott, s a
tisztított szennyvizet anélkül eresztik le a hátságról, hogy megkísérelnék
elöntözni, vagy ipari erdők termelésére használni.
Persze a víz nagyon drága. Ezért ma már nemcsak a tanyákon,
falvakban, hanem a hobbikertek tízezreiben, sőt a kertvárosi részeken a városokban is
csőkutak tízezrei ontják elektromos motorokkal a kitermelt talajvizet. S azt sem
lehet tudni, hogy a nagy számban épülő új külterületi „gazdag paloták”
lakóinak van-e 30 méternél mélyebb csőkútakra vízjogi engedélyük? Egy
kérdőíves vizsgálatban egyszer megkérdeztük, majd pontosan megbecsültük –
1995-ben, mert mióta hivatalos határozat van a Homokhátságról, azóta semmilyen
érdemi kutatási feladatot nem kaptunk erre a témára – körülbelül Szeged város
teljes évi vízfogyasztása kerül ki ezekből a csőkutakból. (S miután ára sincs
ennek víznek, gyakran csak úgy „árasztva” kiengedik a homoktalajra és el is
párolog a víz pillanatok alatt a tűző nyári napokon).
A Homokhátság vízháztartási problémái tehát egyszerre ökológiai,
ökonómiai, vízügyi, környezet- és természetvédelemi, táj- és
mezőgazdálkodási, települési (tanyai) és társadalmi kérdések és problémák.
S nem tudjuk: Mennyire érték e táj az itt élők és itt
boldogulni akarók, s mennyire az egész ország, netán Európa számára? (Sok száz
nyugat-európai vett már itt második otthon tanyát, mert a sajnos sok helyen már
pusztuló táj még így is „gyönyörűséget” nyújt nekik. Pihenni vagy lovagolni
lehet, megkóstolni az alföldi gasztronómia remekeit.) Egy ilyen különösen értékes,
fontos természeti–táji–települési–társadalmi egységnek, mint a
Homokhátság (Petőfi Kiskunsága, az egész magyar Alföld táji kvintesszenciája),
mint a felsoroltakból kitetszik, nemcsak a globális és lokális ok-okozati
összefüggések miatt bekövetkezett időszakos vízhiány pótlására lenne szüksége,
hanem egy olyan integrált és modern szemléletű, tudatosan felépített és végigvitt
vidékfejlesztésre, megújulásra, aminek a vízpótlás és a vízvisszatartás csak az
egyik kulcseleme.
Ez a „vízügy” a kedvező változások elindításának csak
szükséges, de nem elégséges feltétele. Ezért nem tudunk a most először és szinte
hirtelen, decentralizált döntésre „idekerült” homokhátsági vízpótlási
fejlesztési pénzzel is mit kezdeni. Néhány település valaminő vízügyi műtárgyra
vonatkozó – akár sikeres – SAPARD pályázata ugyan mit változtatott volna a
helyzeten? Semmit.
De nincs például elfogadott megyei területrendezési terv,
amelyik az érintett homokhátsági települések hasonló terveit is orientálva – s a
megyei közjót szolgálva – értelmesen szabályozná, hogy hol, s mit lehet és mit
nem e tájon (s azt is persze, hogy miért). Nincsenek a megyében, s a megyéről
– talán egy-két települést kivéve – olyan digitális térképek, (vagy a
változásokat szinte azon nyomban és valóban bemutatni képes rendszeresen készülő
légi ortofotók), amelyeken rajta lennének a külterületi műtárgyak, vagy a
tanyák, a természet védett értékei, a földhasznosítás és változásai. Rajtuk
kijelölve pontosan azok a területek, ahol a vízvisszatartás, és -pótlás,
– az ott élő helyi társadalom örömére és egyetértésével, okos, érdemi, az
ember-táj harmóniát újrateremtő térségi rehabilitációt eredményezve, – lépésről
lépésre elkezdődhetne. A vízügyesek régen letették az asztalra a szép, – s
az e tájon mindig jellemző fontolva haladást lehetővé tevő – „fürtös”
víztározó terveiket.
A Kiskunsági Nemzeti Park is jól haladhatna tovább az ökológiailag
érzékeny területek gazdálkodásának és a Natura 2000-nek a programjaival.
Meggyőződésem, hogy a Homokhátság programja, – a térség gazdálkodási,
természeti és táji értékei alapján – európai léptékű és jelentőségű
programmá válhatna (mint a svéd és finn lappoké 10-15 éve, de ők nagyon
pontosan tudták, hogy mit akarnak együtt, s meg is indokolták, hogy miért).De hát
ehhez az egész Homokhátság programot európai módon professzionalizálni kellene.
A politikai döntés után (ami akár meg is volna) a programot olyan – a politika
ciklusaitól és mindennapi döntéseitől – független, jól felszerelt, modern
tervező-fejlesztő-menedzser szervezetre kellene bízni, amely képes tervezni,
szervezni, programozni, és programot megvalósítani. S rájuk bízni a sokak (sőt
lehetőség szerint szinte minden lehetséges érintett) partneri összefogásával
elkészülő, szakmailag alapos és minden módon átlátható, számon kérhető, pontos
és végrehajtható „Homokháti cselekvési terv” megvalósítását.
Társadalmi összefogást és értelmes tudást „tenni és vinni” a
programok mellé, hogy mindenki (legyen gazdálkodó vagy egyszerű lakos) értse a víz
(és a táj) itt olyan érték, amelyet a következő évtizedekben nem használhatunk
úgy, mint ezelőtt, s eddig.
E táj a történelem során már kétszer átalakult. Az ide később
érkező kunok legeltető pusztáinak túllegeltetése után újraindult a fotóhomok, s
azt meg kellett kötni. Eleink okosan erdősítettek, majd tanyásítottak itt. A XIX.
század végén, a XX. század elején egy szinte Európa szerte csodált (s persze azért
gyakran idealizált) Kert-Magyarországot „varázsoltak” ide az itt élők és az ide
máshonnan érkező, tettre kész és tanulóképes „pionírok”. Klebelsberg iskolái
körül parkok és minta-kertek is „nőttek ki” egykoron. Aztán valami megtört. Bár
a csak itt jellemző szakszövetkezetek révén a települések társadalma valamit talán
megőrzött a táj arculatából az államszocializmus alatt is. A Kiskunsági Nemzeti
Park is büszke lehet több évtizedes és eredményes szerepére.
De itt és most többről van szó, s másról is. A fő kérdés,
mégis csak az, hogy a Homokhátság településeinek, kistérségeinek és megyéinek
közössége és azok társadalma képes lesz-e ebben e valóban nagyon veszélyeztetett
(szeretett és elátkozott) tájban élve, azzal tudatos harmóniában megújulni?
Ehhez a vízpótlás és a vízvisszatartás csak egy szükséges
kezdő lépés lehet. S sikeres is csak akkor, ha nemcsak vizet pótol és tart vissza,
hanem egy tudatos tájrehabilitációt indít el. Százezrek értelmesen felismert
támogatásával, sőt a helyiek, a kistérségiek (a települési gazdák, az
önkormányzatok, a civil szervezetek, az értelmiségeik, a fejlesztő, tervező,
pályázatíró, idegen nyelveket beszélő, összefogásra képes szakemberek)
együttműködésével, ahol mindenki tudja a dolgát, betartja a környezet valóban
súlyosnak tűnő veszélyeztetettsége miatt az elkészülő szigorú építési, föld-
és vízhasználati szabályokat, s ahol települési-térségi összefogással abban is
bízik, hogy van itt jövője, mindenkinek magának, s a nála tanultabbá, s okosan
cselekvőbbé nevelődő utána következő generációnak is.
Itt, a kiskunsági Homokhátságon lényegében ez a probléma
lényege. S nem más. Nem vagy nemcsak a Homokhátság elsivatagosodása a nagy veszély,
hanem a szellemi elsivatagosodás, az elbutulás, az összefogásra, a közös térségi
cselekvésre való képtelenség, a tanyák tömeges elszegényedése és
elnéptelenedése, az átalakuló agrárgazdálkodás tartós válsága, a tájjal
„együtt élni nem tudás” súlyos hibái, a természet további kiszipolyozása, s egy
biztonságot ígérő – s valóban egy fenntartható fejlődést biztosító – közös
táji-térségi jövőkép hiánya. Ahol, mint már említettük: mindenkinek dolga
és jövője van. S fel tudja mutatni az itt élő társadalom: e táj, (Nyugat
Európa legkeletibb sztyeppéje) ökológiai és ökonómiai egységet alkotva
rehabilitálható, élhető, finom (bio)élelmet és jó bort termel, pihenést szolgál,
érdemes természeti értékeinek csodájára járni.
S ez adja majd a jövőt, az itteni – s legtágabban értelmezendő –
táji-emberi kultúrájának az alapját is. A globálissal szemben a lokálist. Persze
ehhez tudás, terv, tőke, technika és technológia, valamint tolerancia is kell. S ma
még mindegyik hiányzik, vagy nincs meg az a „kritikus” tömege, amely elmozdítaná
ezt a másfél évtizede húzódó „ügyet” a holtpontról.
A Duna–Tisza közi Homokhátság környezeti konfliktusai
Írta: Kovács András Donát, az MTA RKK Alföldi Tudományos Intézetének munkatársa
Bevezető
Annak ellenére, hogy már az 1990-es évekre
számos szakértői vélemény, valamint kutatómunka és tanulmány (VITUKI, MTESZ
ATIVÍZIG, TÉRTERV, Nagyalföld Alapítvány Kötetei 3.) bizonyította, hogy az
Alföld egyik legakutabb környezeti problémája a Duna-Tisza közi hátságon zajló a
talajvízszint süllyedéssel összefüggő kedvezőtlen változások, s az abból fakadó
negatív ökológiai, gazdasági, társadalmi tendenciák sora, mind a mai napig
nem született végleges megoldás ezen kérdések kezelésére. A széleskörű
felmérések, a tudományos elemzések javaslatai nem realizálódtak, nem jutottak el a
„valódi” döntés szintjére, s közben a talajvíz szintje még mélyebbre került.
A Homokhátság ma is vízellátási gondokkal küzd.
A vázolt probléma, mint tudjuk, nem csupán hidrológiai kérdés.
Az ásott kutak és a kismélységű csőkutak elapadása, a horgászatra, rekreációra
igénybe vehető kisebb tavak eltűnése kétségtelen a legfeltűnőbbek valamennyi
probléma közül, ám ezek magával vonják a védett természeti területek viszonylagos
ökológiai egyensúlyának megbomlását, a turisztikai vonzerő visszaesését,
ráadásul a tájban gazdálkodó ember megélhetése is kiszámíthatatlanabbá vált. A
térség versenyképessége már eddig is az országos átlag alatt volt, ha azonban a
vízpótlás ügyében nem születik megoldás még további tízezrek veszíthetik el
végleg megélhetésüket az elkövetkező években. Ha ez a negatív környezeti
tendencia hosszú távon folytatódik, s nem születik meg komoly társadalmi összefogás
és felsőszintű döntés a Duna-Tisza közi homokhátság ügyének távlatokat
biztosító megoldására a térség végleg leszakadó, elmaradott belső perifériává
alakul. Képtelen lesz felzárkózni, nemhogy az Európai Uniós, de a magyarországi
fejlettebb területekhez sem.
A Homokhátság, mint sajátos tájkategória
A Homokhátság kiterjedése megközelítőleg 10000
km˛. Nagyrészt a Duna-Tisza közi síkvidék kistájait fedi le, de velük nem teljesen
azonos. Gyakran említik a Duna-Tisza köze vagy a Kiskunság részeként, azonban mivel
Magyarország természeti tájainak rendszertani felosztásában e módon nem szerepel, a
Homokhátság nem illeszthető egyik klasszikus tájbeosztási kategóriába sem. A
térség közigazgatásilag sem határolható le egyértelműen, hiszen bár jó része
Bács-Kiskun megyében található, lényeges részei nyúlnak át Pest és Csongrád
megyébe is. (Elhatárolása és megjelenítése tehát nem könnyű feladat, talán a
talajtípusok és talajok használata változásának ábrázolása során rajzolódik ki
legplasztikusabban a térképeken. Lásd az előző oldalakon található táblázatokat
és ábrákat.)
A Homokhát egyszerre természeti képződmény és ember által
átalakított „kultúrtáj”, hiszen mai arculatának kialakításában ugyanis döntő
szerepet játszott a történelem és az itt élő lakosság. Az erdőségeken, mocsarakon
kívüli megművelt föld a tatárdúlást követően – mely során az addigra már
kialakult településhálózat gyakorlatilag elpusztult – vált pusztasággá. Az
erdőirtások, a mezővárosok állattartása is hozzájárult a felszín eróziójához,
később pedig a folyószabályozások, erdőtelepítések, és a tanyák megjelenése,
majd a kollektivizálással együtt járó mezőgazdasági művelés változása
alakította a tájat.
Jellegzetes táji adottságok
A vizsgált térség ökoszisztémái alapvetően
három földrajzi közép-táji egységbe tartoznak: a Duna-Tisza közi Hátság, a Duna
menti síkság és az Alsó-Tisza-vidék térségeibe. A Hátság felszínét
lepelhomok-síkságok, tagolt homokbucka vonulatok és ezek formakincse jellemzi,
eróziós deflációs mélyedésekkel, melyekben korábban időszakos szikes tavak és
mocsarak sokasága volt. A hátsági homokterületek valójában az Ős-Duna
hordalékkúpjainak maradványai. A dunai eredetű hordalék a felső-pliocénban –
pleisztocénban települt a pannon–üledékekre, majd a folyóvízi feltöltődés után
a Duna elhagyta a területet és ezután erőteljes eolikus (szél által mozgatott)
üledék felhalmozódás indult meg. A Hátságot felépítő üledékek (homok, löszös
homok, lösz) települési iránya Ény-Dk-i, mely az uralkodó széliránynak felel meg.
A ma megfigyelhető buckavonulatok néhány tíz méterrel magasodnak a Duna és
Tisza-völgy fölé.
A Homokhátság keleti pereme már az Alsó-Tiszavidék egykori
ártereivel találkozik, míg a Duna-Tisza köze nyugati részén, a Duna menti síkságon
a Kiskunsági Nemzeti Park nagykiterjedésű szikesei találhatók. A Felső-Kiskunsági
puszta, a Felső-Kiskunsági tavak és Miklapuszta kialakulásában azonos földrajzi
tényezők hatottak. Egyediségük alapján viszont sokban különböznek egymástól. E
területek kialakulása a másodlagos szikesedésnek köszönhető. Az 1800-as évek
közepéig tartó, állandóan ismétlődő dunai árvizek és a tartós vízborítottság
meggátolta az összefüggő szikesek kialakulását. Az árvíz-mentesítési munkák és
belvízelvezetések, valamint meliorációs tevékenység miatt az ország második
legnagyobb szikes területe jött itt létre. A szikes formáció legészakibb tagja a
Felső-Kiskunsági puszta, mely 11000 hektár nagyságú. Felszínét tágas rétek,
legelők uralják a közéjük beékelődő zárvány-szántókkal. Az északi részén
vízzel borított laposok, nagyobb vízállások szakítják meg a puszta
háborítatlanságát. Sok helyen, a talajon, fehér foltok árulkodnak a szikes
jellegről. A talajok rossz vízgazdálkodása és az uralkodó agyagásványok miatt
változatos mikrodomborzati formák jellemzik a szikeseket. Tál alakú mélyedések,
magasabban fekvő szikpadkák és szikfokok váltakoznak. A vízellátottság és a
talajadottságok miatt a szikesek növénytársulásait sótűrő fajok uralják. Itt
található a Duna-Tisza köze legnagyobb összefüggő szikes talajtakarója, melyet
rossz vízháztartású, mezőgazdasági hasznosításra alkalmatlan szoloncsák-szolonyec
talajok jellemeznek. Tájképi és felszínalaktani karakterét a Duna hátrahagyott
medermaradványi és üledékei határozzák meg.
Egyre kevesebb a csapadék – szárazodás a Duna-Tisza közén
A Kárpát-medence éghajlatának változásáról
számos nemzetközi és hazai aktuális éghajlati és vízügyi kutatás számolt be az
elmúlt években. Az ENSZ élelmezésügyi világszervezete, a FAO hosszú távú
előrejelzésében félsivatagi övezetté nyilvánította a Duna-Tisza közét, sőt a
legborúlátóbb elemzések az elsivatagosodás veszélyét vetítik előre.
A közel 130 esztendős hazai meteorológiai szolgálat 14
állomása által, a XX. század 98 esztendejében mért csapadék-adatok alapján a
következő tények állapíthatók meg Magyarországon. A csapadék mennyisége a
vizsgált időszakban átlagosan évente majdnem 1 milliméternyit csökkent, vagyis
összesen 80-100 milliméternyit. Ez hazánk rendes évi csapadékmennyiségét alapul
véve 15-18 százalékos visszaesésnek felel meg. A csökkenés nem volt egyenletes, az
utóbbi ötven évben azonban egyértelműen kimutatható, az esztendőkön belül
elsősorban a november és február közötti időszakban. A nyarak eleje viszont enyhén
csapadékosabb volt, mint a század első felében. Olyan konkrét okot, mely bizonyosan
szerepet játszott abban, hogy a csapadék mennyisége csökken az elmúlt száz évben
hazánk területén, senki sem tud biztonsággal megnevezni. Az éghajlat-változási
modellek szerint a „szárazodás” a jövőben tovább folytatódik. Igaz, ezek a
számítások nyári, s nem téli csapadék-csökkenést vetítettek eddig előre. Ez
azonban nem jelenti azt, hogy a nyarak szárazabbá válása ne következhetne be.
Hazai szakértők szerint félsivatagról még túlzás beszélni, de a
sztyeppesedés jelei már mutatkoznak. A szikes élőhelyek pusztulásnak indultak, egyes
tavakban évtizedek óta nincsen víz. A tél hideg, a nyár forró. A meleg évszak
elején még rövid esős időszak az általános, de az év második felében már csak
elszórtan fordul elő csapadék, s ezek között egyre hosszabb száraz időszakok
figyelhetők meg. A felhőzet és a levegő nedvességtartalma kevés, erős az ingadozás
a vízszállításban, a tavaszi hóolvadás és esőzések okozta áradások után a
kisebb tavak kiszáradhatnak és általános tapasztalat a termőtalaj fokozatos
pusztulása, a talajvízszint süllyedés és az ezzel járó nitrátosodás. Egyes
vizsgálatok szerint a térségben az elmúlt tíz évben átlagosan két-három méterrel
csökkent a talajvíz szintje, a lassú kiszáradás folyamatos. Ha a negatív tendenciák
mértékében és az azokat kiváltó tényezőkben nem is, abban mindenképp
egyetértenek a szakemberek, hogy az országban a Kecskeméttől délre eső területeken
érhető leginkább tetten az éghajlatváltozás. Tény az is, hogy az évtizedek óta
tartó szárazság és a talajvízszint csökkenés miatt a Kiskunsági Nemzeti Park tavai
kiszáradtak és megváltozott a táj jellege. Az okok a FAO szerint a globális
klímaváltozásban és a helytelen agrárgazdálkodásban keresendőek, egyrészt tehát
természetes, másrészt emberi eredetűek. Míg az nyilvánvaló, hogy a természetet nem
befolyásolhatjuk, azonban azzal tisztában kell lennünk, hogy „a XX. század
beavatkozásai okozták a térség vízháztartásának labilissá válását”. Az
emberi tevékenység káros hatásait eddig minden vizsgálat kimutatta. Jelentősek
azonban a vélemény-különbségek a természetre gyakorolt mesterséges hatások
intenzitási fokában és a kialakult helyzetért felelős tényezők megítélésében,
azok arányában.
A Homokhát természeti és kulturális értékei
A Homokhátság legértékesebb természeti kincsei
az 1975-ben alapított Kiskunsági Nemzeti Park területein találhatók. Ezek bár
szigetszerűen helyezkednek el, mégsem választhatók el a határos hátsági
területektől, hiszen a felszín alatti vizek, a szárazodás és az ezzel együtt járó
környezeti konfliktusok ezeket a védett övezeteket is súlyosan érinthetik, más
szóval a homokhátsági problémák egyúttal nemzeti parki problémák is lehetnek.
Ma a nemzeti park igazgatósága kilenc különálló nemzeti parki
egység, két tájvédelmi körzet és tizenhét természetvédelmi terület
felügyeletét és kezelését látja el 76.000 hektár kiterjedésű területen. A 48.000
ha nagyságú nemzeti parki törzsterületek többségükben Kecskeméttől
nyugati-délnyugati irányban a Homokhátságon és a Duna mentén fekszenek. A nemzeti
park területének kétharmad része Bioszféra Rezervátum, a szikes tavak és a
Kolon-tó pedig a Ramsari egyezmény alapján nemzetközi jelentőségű vadvizes
élőhely. E két diploma nemzetközi elismerését is igazolja az itteni természeti
értékeknek. A Duna-Tisza köze egykor változatos természeti képeit ma is
felfedezhetjük a Kiskunsági Nemzeti Park védett területein. A síksági tájtípusokon
elterülő védett területek karakterükben jól elkülönülnek egymástól. A
Duna-menti síkságon fekvő szikes területek a tökéletes síkságok jellegzetes
példái. Ettől keletre, a már magasabban fekvő Homokhátság szélformázta vonulatai
húzódnak. A két előbbi terület határa mentén találhatók a hosszan elnyúló
turjánvidék mocsarai. A Duna-Tisza köze déli részén a Bácskai löszplató
nyúlványai és mély futású völgyei érintkeznek a kiterjedt homokterületekkel. A
kultúrtájjá formálódott vidék védett területeinek élőhelyi adottságai sok
érdekességet tartogatnak. Változatos élőhelyei közül említést érdemelnek a
lápok, láprétek, mocsárrétek, nedves kaszálok, valamint az itt található
homokterületek és homoki erdők. Lápi és homoki nyírfás erdőrészletei kivételes
értéket képviselnek. Erdőrezervátumai évszázados tölgyfákat őriznek. Számos
példa van itt, a homoki, a szikes és lápi szukcesszió változataira és átmeneteire.
Területén mind a szikes, mind a homokterületekre jellemző fészkelő madár
előfordul.
A térség különböző élőhelyeket ölel fel, nagyszámú
jelentős, ritka/védett fajjal. Füves és vizes élőhelyek, erdők, puszták, rétek,
mezőgazdasági hasznosítású gyepek váltják egymást. Kiemelkedő jelentőségűek
a geomorfológiai képződmények, a homokbucka alakzatok a változatos terep és
talajtípusok és azok kombinációi teszik egyedivé a tájat. A homokbuckák között
szélvájta medrekben kisebb-nagyobb szikes tavak alakultak ki. Ma ezek közül csak
kevésben gyűlik össze a víz, nagy részük kiszáradt medrében zárt gyep
fejlődött. A szárazodás folyamata sajnos az élővilág változását, esetenként
elszegényedését is maga után vonta. Az utóbbi évtizedekben száradt ki a Kondor-tó,
a Szívós- és a Szappan szék, és a bugaci Szappanos-tó. A nemzeti park
változatosságát és fajgazdagságát mozaikos felépítésének köszönheti. Ez a
felépítés paradox módon magába foglalja azt a több évszázados tájhasználatot is,
mely a Duna-Tisza köze összefüggő természeti képét megbontotta.
A térség kulturális értékei is egyedülállóak. A
hagyományos gazdálkodás, a jellemző tanyai életforma jelentős szerepet játszott a
kiskunsági táj mai képének kialakulásában. Fenntartásuk a természeti értékek
megőrzésében nélkülözhetetlen. Ki kell emelnünk a géntartalékok fenntartását,
az ősi magyar háziállatok eredeti pusztai környezetben a hagyományos külterjes
körülmények közötti fenntartásának a hagyományos táji tevékenységként
végzett, kiskunsági pásztorélet emlékeinek támogatását. A természeti és
néprajzi értékek ötvözetei az alföldi gazdálkodás kultúrköréhez kötődnek.
Ezek megőrzése, hosszú távú fenntartása és bemutatása a nemzeti park egyik
legszebb feladata.
Mind a hagyományos gazdálkodási formák, mind a sajátos tájképi
értékek fenntartása érdekében kiemelkedő feladat (alföldi családok ezrei
számára „sorskérdés”) a homokhátsági tanyavilág megőrzése. A
specifikus, magyar településforma támogatása, a külterületeken élő közösségek
segítése az egész társadalom számára fontos, hiszen a tanyákon élők tartják
fenn, védik és ápolják közvetlen környezetüket, s ha ők eltűnnek, eltűnik a
térségért felelősséget érző, gondoskodó emberek egy jó része is. A
homok-puszták üzenete tehát a XXI. századra: megtartani a tájat a benne élő
emberrel és a már szinte egyedülálló élővilággal együtt.
Válaszlehetőségek röviden
Központi kérdés: mi okozza a jelenséget? A
válasz összetett, de nagyvonalakban mégis egyszerű. Egyrészt bizonyosan idesorolható
a globális klímaváltozással járó megváltozott időjárás, másrészt pedig
röviden mondva, a helytelen környezetgazdálkodás és a felelőtlen környezetpolitika.
Ez utóbbira egyszerre jelentene választ a Duna és a Tisza vízgyűjtő rendszerének
átfogó rendezése (ami egyébként nemzetközi összefogást igényelne), a
vízkivételi művek szigorú kontrollja, a vízbázis- és természetvédelmi, valamint
mező- és erdőgazdálkodási programok pontos térségi összehangolása. A területi
és az országos környezeti reformok „fiókban tartása”, halogatása, a politika és
a tudomány együttműködésének hiánya, a helyi érdekérvényesítés gyengesége és
a környezettudatosság alacsony színvonala egyelőre sajnos hátráltatja a jó
programok, megoldások elindítását.
Az agrár-környezetvédelmi szemléletet támogatók szerint a gondok
jó részét orvosolni lehetne azzal, ha a térség termelői visszatérnének a
hagyományos tájjellegű gazdálkodáshoz. Nyilvánvaló az is, hogy a mezőgazdasági
területeken a táj ökológiai adottságait messzemenően figyelembe kellene venni,
azokon olyan változatos növényi kultúrákat kellene termeszteni, amelyek képesek
rugalmasan alkalmazkodni a változó makro- és mikroklímához. Ehhez pénzügyileg az
EU-s pénzügyi támogatások is hozzájárulhatnak, de csak abban az esetben, ha nagy
szervezettséggel, figyelemmel, megfelelő szakértelemre alapozva nyújtják be
pályázataikat az igénylők.
A vízhiány enyhítése másik oldalról vízügyi feladat. A térség
vízfogyasztása a lehetőségekhez képest nagy, a vízigény továbbra is nő. Ilyen
éghajlati viszonyok és vízellátási gondok mellett ez azonban nem tartható fenn.
Egyrészt takarékossági intézkedésekkel, a használt vizek újrahasznosításával,
másrészt teljes csatornahálózatból és tározókból álló vízvisszatartó rendszer
kiépítésével lehetséges a vízfogyasztási igények kielégítése. Természetesen ez
az ökológiai egyensúly megőrzése, a kiskunsági tájadottságok visszaállítása és
a sokszínű élőhelyek karakterének fenntartása érdekében is elkerülhetetlen. Az
infrastruktúra bővítése tehát kulcsfontosságú, s ha nem is rögtön a Duna és a
Tisza közötti csatornának a megépítésével, de kisebb beruházások
megvalósításával azonnali tervezési és végrehajtási feladatot jelent.
Összegző gondolat
A Duna Tisza közi Homokhátságon szembe kell
néznünk egy ökológiai rekonstrukció szükségességével. Ez a már korábban
kialakult vízháztartási problémák és a jelenben is zajló további állapotromlás
miatt egyre sürgetőbb. A felelős okok, az emberi beavatkozások szerepének további
vizsgálata mellett azonnali földhasználatbeli változtatásokra, fokozott
víztakarékosságra, valamint a vízpótlási törekvések morális és anyagi
támogatására van szükség.
Meg kell ismernünk a reális tájrehabilitációs korlátokat és meg
kell határoznunk a lehetséges társadalmi igényeket. Be kell látnunk, hogy az itt
élő százezrek tevékenységeinek is teret kell adnunk, de csak egy bizonyos határon
belül. Meg kell ismernünk, melyek a visszafordíthatatlan változások és melyek a
regenerálhatók. A vízkészletek állapotát befolyásoló valamennyi emberi
hatótényező folyamatos elemzésére, monitorozására és irányítására van
szükség, s ebben kiemelten fontos szerepet kell kapnia a természetvédelem és a
mezőgazdaság összehangolásának. A térség nehézségei összetettek, a probléma
megoldása további összehangolt, tudományos kutatásokat igényel.
A társadalom vízigénye számszerűsíthető, sőt környezeti
magatartását illetően is meggyőzhető de csak akkor, ha a térség jövője tudásra
alapozott, hiteles, megbízható, mindenki számára érthető és elfogadható, széles
konszenzuson alapuló terven alapul.
Ennek a tervnek az elkészítése a feladatunk!
A Homokhátság néhány jellemző adata
Jogállás |
Települések |
Lakónépesség |
Külterületi népesség |
Külterületi népesség
aránya |
|||
száma |
megoszlása |
száma |
megoszlása |
száma |
megoszlása |
||
Falvak | 83 |
79.81 |
194 824 |
33.22 |
54 390 |
54.38 |
27.92 |
Városok | 21 |
20.19 |
391 665 |
66.78 |
45 629 |
45.62 |
11.65 |
Összesen | 104 |
100.00 |
586 489 |
100.00 |
100 019 |
100.00 |
17.05 |
Jogállás |
Mg-i foglalkozásúak |
Mg-i foglalkozásúak
aránya |
Mg-i vállalkozások |
Külterületi népesség
aránya |
||
száma |
megoszlása |
száma |
megoszlása |
|||
Falvak | 16 780 |
58.12 |
25.38 |
1 682 |
45.23 |
8.63 |
Városok | 12 089 |
41.88 |
8.43 |
2 037 |
54.77 |
5.20 |
Összesen | 28 869 |
100.00 |
13.78 |
3 719 |
100.00 |
6.34 |
Megyék |
Települések |
Lakónépesség |
Külterületi népesség |
Külterületi népesség
aránya |
|||
száma |
megoszlása |
száma |
megoszlása |
száma |
megoszlása |
||
Bács-Kiskun | 61 |
58.65 |
355 789 |
60.66 |
58 992 |
58.98 |
16.58 |
Csongrád | 22 |
21.15 |
82 566 |
14.08 |
25 110 |
25.11 |
30.41 |
Pest | 21 |
20.19 |
148 134 |
25.26 |
15 917 |
15.91 |
10.75 |
Összesen | 104 |
100.00 |
586 489 |
100.00 |
100 019 |
100.00 |
17.05 |
Jogállás |
Mg-i foglalkozásúak |
Mg-i foglalkozásúak
aránya |
Mg-i vállalkozások |
Külterületi népesség
aránya |
||
száma |
megoszlása |
száma |
megoszlása |
|||
Bács-Kiskun | 17 514 |
60.67 |
13.36 |
2 274 |
61.15 |
6.39 |
Csongrád | 7 726 |
26.76 |
28.18 |
795 |
21.38 |
9.63 |
Pest | 3 629 |
12.57 |
7.11 |
650 |
17.48 |
4.39 |
Összesen | 28 869 |
100.00 |
13.78 |
3 719 |
100.00 |
6.34 |